En elbil eller EV er et køretøj, der drives af en eller flere elektriske trækkraftmotorer, der kun bruger energi lagret i batterier.
En elbil eller EV er et køretøj, der drives af en eller flere elektriske trækkraftmotorer, der kun bruger energi lagret i batterier.
En Plug-in e-HYBRID (PHEV) befinder sig et sted mellem at være en forbrændingsmotor og et fuldelektrisk køretøj (EV). En e-HYBRID er i stand til at køre fuldelektrisk, takket være sit batteri. Når du har fuld strøm, kan du køre mellem 25 og 70 kilometer udelukkende på lagret batteristrøm. På korte ture fungerer e-HYBRID som et fuldt elektrisk køretøj (BEV) og behøver ikke at bruge benzin. I modsætning til en BEV kan den dog vende tilbage til almindelig hybriddrift, når dens elektriske rækkevidde er udtømt. Opladning af din hybridbil reducerer brændstofforbruget, men det er aldrig obligatorisk at oplade din e-HYBRID.
På grund af sin størrelse kan en fuld batteriopladning ikke opnås udelukkende via den indbyggede generator og kræver derfor tilslutning til en stikkontakt eller ladestation. Det innovative samspil mellem både el- og forbrændingsmotoren giver mulighed for brændstofbesparelse og sænker udstødningsemissionerne, samtidig med at brugeren får en enestående køreoplevelse.
På kortere ture kan en plug-in-hybrid sagtens køre på ren el, forudsat at det giver mening, f.eks. i byområder. For maksimal effekt i forskellige kørselssituationer, såsom på længere ture eller ved hurtig acceleration, bruger bilen den kombinerede effekt fra elmotoren og forbrændingsmotoren. Hvis batteriet, der driver elmotoren, ikke oplades, bruger køretøjet udelukkende forbrændingsmotoren.
Hybrider kan drive køretøjet ved hjælp af elmotoren på korte afstande og genoplade batteriet ved hjælp af motoren eller gennem regenerativ bremsning.
En plug-in-hybrid bliver opladt ved at tilslutte den til en ladestander, enten derhjemme eller på et offentligt ladenetværk. En plug-in-hybrid giver en større, fuldelektrisk rækkevidde, takket være det større batteri og den elektriske motor. En plug-in-hybrid giver mange mennesker mulighed for at pendle emissionsfrit til og fra arbejde, netop fordi den fuldelektriske rækkevidde er længere.
De største forskelle mellem en hybrid og en plug-in hybrid ligger i, hvordan de oplades. En plug-in hybrid har et ladepunkt til at oplade batteriet, og ligesom en selvcharching hybrid kan den også oplades ved hjælp af bilens forbrændingsmotor. En selvopladende hybrid oplades fra den indbyggede traditionelle brændstofmotor. Endelig kræver milde hybrider ikke opladning og drives i stedet af en batteripakke..
Rækkevidden i rent elektrisk tilstand for en plug-in hybridbil afhænger af batteriets størrelse. I tilfælde af CUPRA er den maksimale elektriske rækkevidde mellem 50 og 60 km afhængigt af modellen. I kombination med forbrændingsmotoren er den samlede rækkevidde klart meget højere. Selvfølgelig afhænger rækkevidden af model, kørestil, topografi og vejforhold. Den største fordel ved en plug-in hybrid? Du kan altid bruge benzinmotoren som reserve mellem opladninger, så rækkevidden udgør ikke noget problem.
De, der kører en plug-in hybrid, kan nyde en unik køreoplevelse, der er kendetegnet ved næsten ikke-eksisterende støj i rent elektrisk tilstand samt større drejningsmoment, der garanteres af tilstedeværelsen af en elektrisk motor.
Mange plug-in hybridejere er allerede i stand til at foretage de fleste ture elektrisk, da daglige ture normalt involverer en afstand på langt under 50 kilometer. Afhængigt af eltaksten er betydelige besparelser mulige sammenlignet med en model med en klassisk forbrændingsmotor. Men med en plug-in hybrid behøver du aldrig opgive hele sortimentet. Hvis opladning eller batterikapacitet ikke er tilstrækkelig, starter forbrændingsmotoren automatisk efter behov.
Denne kategori af biler giver også økonomiske fordele takket være de incitamenter og skattemæssige fordele, som køretøjer med reducerede CO2-emissioner drager fordel af.
CUPRA Leon (180 kW) 5 dørs, CUPRA Leon Sportstourer (180 kW) og CUPRA Formentor (150 kW and 180 kW) er alle tilgængelige med CUPRA e-HYBRID plug-in teknologi.
CUPRA Born og CUPRA Tavascan er begge 100% elektriske.
På den ene side drives plug-in hybrid elektriske køretøjer (PHEV'er) af en brændstofmotor og en lille elektrisk motor (batteri). Elmotoren kan køre bilen uafhængigt i de fleste situationer for emissionsfri kørsel, selvom den ofte arbejder sammen med motoren for at spare brændstof, forbedre ydeevnen og muliggøre længere rækkevidde. På den anden side er batterielektriske køretøjer (BEV'er) ethvert motorkøretøj, der kun bruger et batteri med høj densitet som strømkilde og ikke udsender forurenende stoffer fra udstødningsrøret.
Du kan konfigurere din CUPRA på vores konfigurator her.
Hovedårsagen til de øgede omkostninger er det ekstra udstyr, der kræves for at bygge køretøjet, såsom en elmotor og højspændingsbatteripakke. Desuden har hybrider i mange tilfælde en tendens til at være udstyret med avancerede funktioner såsom strømindstillinger og teknologi og sikkerhedstilføjelser, der yderligere kan øge prisen.
Normalt ja. Et elektrisk køretøj har færre vedligeholdelsesomkostninger end et forbrændingskøretøj, da det har færre dele (hvilket betyder mindre slitage).